Educatief schooluitje: Escape door de geschiedenis
Escape Xperiences zijn leuk en geschikt om met een middelbare schoolklas te spelen, als klassenuitje of als onderdeel van een themaweek.
Escape Xperience biedt de mogelijkheid voor een innovatieve manier van leren waarbij leerlingen in teams van 4 samenwerken om puzzels en raadsels op te lossen, terwijl ze door de stad navigeren met behulp van een app op hun telefoon.
Gamification maakt het leerproces leuker en uitdagender, waardoor leerlingen met plezier leren en tegelijkertijd hun communicatievaardigheden en teamwork verbeteren. Tijdens een Escape Xperience stappen leerlingen terug in de tijd werken ze samen met een historisch figuur, waardoor ze zich dieper kunnen inleven in de gebeurtenissen van toen. Aan het einde van het spel ontdekken ze welk team het snelste was en wie de meeste punten heeft gehaald. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op!
Een Escape Xperience is een leuke en leerzame onderbreking van de dagelijkse lessen. Zie hieronder bij welk stuk van de canon van het vak Geschiedenis de verschillende spellen aansluiten:
Tijdvak 2

Tijd van Grieken en Romeinen
Oudheid
3000 v.Chr. tot 500 n.Chr.
Maastricht - de Sleutel van Servatius
In dit spel gaan leerlingen op zoek naar de sleutel van de heilige Servatius. Tijdens het spel leren ze over de tijd dat Maastricht een Romeinse stad was en ze zien verschillende van de overblijfselen uit deze periode. Ze leren ook over de start van het christendom in Nederland en in Maastricht in het bijzonder. Dit spel sluit goed aan bij de leerstof over de ‘Tijd van Grieken en Romeinen’ in het vak geschiedenis.
Tijdvak 4
Tijd van steden en staten
hoge en late middeleeuwen
1000 tot 1500
Amersfoort - Legendes en Volksverhalen
In dit spel ontdekken leerlingen vier legendes en volksverhalen van Amersfoort, waar in de stad veel verwijzingen naar te vinden zijn. Ze zullen zich verdiepen in het Mirakel van Amersfoort, waarin het verhaal van het Mariabeeldje en de opkomst van Amersfoort als pelgrimsstad centraal staat. Vervolgens leren ze over de geschiedenis van de Amersfoortse kei en ontdek hoe het keientrekken een geliefde traditie werd. De legende over de heks van Monnikendam neemt ze terug naar het tijdperk van geloof en heksenvervolging. En tot slot, leren ze over Joris en de draak, de beschermheilige van de stad. Dit spel sluit aan bij vakken als godsdienst en levensbeschouwing.
Tijdvak 4
Tijd van steden en staten
hoge en late middeleeuwen
1000 tot 1500
Den Bosch - het Mysterie van Jeroen Bosch
Tijdens dit spel verdiepen leerlingen zich in de kunst van Jeroen Bosch en de verschillende interpretaties van de betekenis van zijn kunst. Gaandeweg het spel zien de leerlingen verschillende taferelen uit zijn beroemde schilderij de Tuin der Lusten. Leerlingen helpen de vrouw van de schilder tijdens een fictieve zoektocht naar zijn schilderijen, en ontdekken zo meer over het religie en leven in een middeleeuwse stad. Dit spel sluit goed aan bij kunstgeschiedenis, en bij de leerstof over de ‘Tijd van steden en staten’ van geschiedenis.
Tijdvak 4
Tijd van steden en staten
hoge en late middeleeuwen
1000 tot 1500
Gouda - De Legende van Jacoba
Tijdens dit spel helpen leerlingen de weduwe tijdens haar zoektocht naar de geheime tunnel van Jacoba. Gaandeweg hun zoektocht leren ze over het leven van Jacoba, die op zestienjarige leeftijd weduwe werd en door het overlijden van haar vader ook gravin werd. De leerlingen leren ook over de Kabeljouwse en Hoekse twisten, waarbij Jacoba de kant van de Hoeken koos en haar oom de kant van de Kabeljouwen. Dit spel sluit goed aan bij de ‘Tijd van steden en staten’ van het vak Geschiedenis.
Tijdvak 5
Tijd van ontdekkers en hervormers renaissance/reformatie/
ontdekkingsreizen
1500 tot 1600
Breda - De Vlucht van Willem van Oranje
Tijdens het spelen van dit spel leren leerlingen over de geschiedenis van de Nassaus in Breda. Het spel speelt zich af in 1567, tijdens het begin van de Tachtigjarige oorlog. Ze leren hoe de band tussen Willem van Oranje en de Spaanse koning verslechterde door de vervolging van de protestanten. Ze stappen in de schoenen van Willem van Oranje terwijl de hertog van Alva en zijn leger in aantocht zijn.
Tijdvak 5
Tijd van ontdekkers en hervormers renaissance/reformatie/
ontdekkingsreizen
1500 tot 1600
Den Bosch - Legendes en Volksverhalen
Tijdens dit spel verdiepen leerlingen zich in de kunst van Jeroen Bosch en de verschillende interpretaties van de betekenis van zijn kunst. Gaandeweg het spel zien de leerlingen verschillende taferelen uit zijn beroemde schilderij de Tuin der Lusten. Leerlingen helpen de vrouw van de schilder tijdens een fictieve zoektocht naar zijn schilderijen, en ontdekken zo meer over het religie en leven in een middeleeuwse stad. Dit spel sluit goed aan bij kunstgeschiedenis, en bij de leerstof over de ‘Tijd van steden en staten’ van geschiedenis.
Tijdvak 5
Tijd van ontdekkers en hervormers renaissance/reformatie/
ontdekkingsreizen
1500 tot 1600
Haarlem - de Ontsnapping van Kenau
Tijdens dit spel helpen leerlingen de weduwe tijdens haar zoektocht naar de geheime tunnel van Jacoba. Gaandeweg hun zoektocht leren ze over het leven van Jacoba, die op zestienjarige leeftijd weduwe werd en door het overlijden van haar vader ook gravin werd. De leerlingen leren ook over de Kabeljouwse en Hoekse twisten, waarbij Jacoba de kant van de Hoeken koos en haar oom de kant van de Kabeljouwen. Dit spel sluit goed aan bij de ‘Tijd van steden en staten’ van het vak Geschiedenis.
Tijdvak 5
Tijd van ontdekkers en hervormers renaissance/reformatie/
ontdekkingsreizen
1500 tot 1600
Utrecht - het Verborgen Schilderij
Dit spel speelt zich af in het jaar 1562 in Utrecht. In het spel helpen de leerlingen de zoon van kunstschilder Jan van Scorel de waarheid te achterhalen over de dood van de enige Utrechte paus: Adrianus VI. De leerlingen krijgen informatie over de levensloop van deze paus, over zijn wens de katholieke kerk te hervormen en de uitdagingen waar hij voor stond. Dit spel sluit goed aan bij de leerstof over de ‘Tijd van ontdekkers en hervormers’ in het vak geschiedenis.
Tijdvak 5
Tijd van ontdekkers en hervormers renaissance/reformatie/
ontdekkingsreizen
1500 tot 1600
Zutphen - de Redding van Zutphen
Dit spel speelt zich af in het jaar 1537 in Zutphen. Leerlingen leren dat Karel van Egmond de hertog van Gelre was in deze tijd, en hoe hij zijn macht liet gelden in dit gebied. Zutphenaren kwamen in opstand toen de kinderloze hertog zijn gebied beloofde na te laten aan de Franse koningen. Zutphenaren wilden niet ingelijfd worden bij Frankrijk, en vreesden te lijden onder de Franse oorlogen met Bourgondië. De hertog stuurde losbandige soldaten naar Zutphen en vervolgens ook Maarten van Rossum. De leerlingen helpen Jan van Voorthuysen de opstand beëindigen én opkomen voor de wensen van Zutphen en haar bevolking. Dit spel sluit goed aan bij de leerstof over de ‘Tijd van ontdekkers en hervormers’ in het vak geschiedenis.
Tijdvak 6
Tijd van regenten en vorsten
gouden eeuw
1600 tot 1700
Amersfoort - de Verborgen Munten
In dit spel worden leerlingen teruggebracht naar de stad Amersfoort in het jaar 1672, bekend als het 'rampjaar'. Ze krijgen inzicht in de gebeurtenissen van die tijd en leven mee met de beroemde kunstschilder Matthias Withoos, die destijds in Amersfoort woonde terwijl de stad op het punt stond te worden aangevallen door het Franse leger. Tijdens hun zoektocht naar fictieve gouden munten ervaren leerlingen hoe het leven van de schilder werd beïnvloed door deze dreiging en hoe hij elders in het land zijn carrière moest voortzetten. Ook leren ze over het feit dat de stad destijds twee burgemeesters had, en hoe deze de stad bij voorbaat overgaven om zichzelf te redden.
Tijdvak 6
Tijd van regenten en vorsten
gouden eeuw
1600 tot 1700
Deventer - het Verraad van Deventer
In dit spel treden leerlingen in de voetsporen van de burgemeester van Deventer en zijn broers in 1672, het rampjaar. Ze leren wat het rampjaar inhield, terwijl de stad zich voorbereidt op een aanval van een Frans en Duits leger onder leiding van de bisschop van Munster. Ze leven zich in met het lastige dilemma waar de broers voor staan: gaan ze met de stad vechten of geven ze zich over? In de stad denkt niet iedereen daar hetzelfde over. Dit spel sluit goed aan bij de leerstof over de ‘Tijd van regenten en vorsten’ in het vak geschiedenis. Daarnaast is het ook geschikt voor een vak waarin aandacht wordt besteed aan morele dilemma’s.
Tijdvak 7
Tijd van pruiken en revoluties verlichting
1700 tot 1800
Arnhem – de Mysterieuze Vermissing
Dit spel brengt leerlingen terug naar het moment dat de stad Arnhem het middelpunt was van een diplomatieke rel. Terwijl ze de dochter van de belangrijkste minister van Zweden bijstaan in haar zoektocht naar haar vader, ontrafelen ze het mysterie van zijn verdwijning. Zijn verdwijning houdt verband met de Jacobieten die een staatsgreep proberen te plegen in Engeland en daarvoor internationale steun zoeken.
Tijdvak 7
Tijd van pruiken en revoluties verlichting
1700 tot 1800
Valkenburg - de Verboden Kapel
Dit spel speelt zich af tijdens de Franse Tijd in Nederland. De leerlingen leren hoe het Franse leger na de Franse revolutie naar Nederland kwam. Hoewel het noorden en midden van het land een sterke mate van zelfstandigheid behield, werd Zuid-Nederland ingelijfd in het Franse republiek. De leerlingen helpen pastoor Servatius, die weigert een eed te zweren op de Franse grondwet, en daarom onderduikt en een verborgen kapel sticht. Dit spel sluit goed aan bij de leerstof over de ‘Tijd van pruiken en revoluties’ in het vak geschiedenis.
Tijdvak 7
Tijd van pruiken en revoluties verlichting
1700 tot 1800
Zwolle - de Geheime Sleutel
In dit spel ontdekken leerlingen het Zwolle van 1787. Ze leren dat de patriotten in opstand kwamen tegen de armoede en van de vriendjespolitiek onder het bewind van Willem V van Oranje. Ze helpen patriot Gerrit Jan Pijman Zwolle te ontvluchten, op het moment dat Willem V en zijn leger in aantocht zijn om in Zwolle orde op zaken te stellen en de opstand neer te slaan. Dit spel sluit goed aan bij de leerstof over de ‘Tijd van pruiken en revoluties’ in het vak geschiedenis.